Názov iŠVP | Inovovaný školský vzdelávací program pre 1. a 2. stupeň ZŠ (abstrakt) |
Motto | Budúcnosť je taká, aká je škola dnes. (Szent-Györgyi Albert) |
Stupeň vzdelávania | primárne a nižšie stredné vzdelanie
|
Dĺžka štúdia | 9 rokov |
Vyučovací jazyk | maďarský
|
Študijná forma vzdelania | denná
|
Druh školy | štátna
|
Predkladateľ | základná škola
|
Názov školy | Základná škola s vyučovacím jazykom maďarským – Alapiskola, Rohovce 106 – Nagyszarva 106 |
Adresa | 930 30 Rohovce 106 |
IČO | 378 363 74 |
Zriaďovateľ | Obec Rohovce |
Adresa zriaďovateľa | Obec Rohovce 930 30 Rohovce 164 |
Platnosť dokumentu
| od 1. septembra 2015 |
Dátum schválenia pedagogickou radou: 25. 08. 2015
Plnoorganizovaná Základná škola s vyučovacím jazykom maďarským – Alapiskola, Rohovce 106 – Nagyszarva 106 je štátnou rozpočtovou organizáciou s právnou subjektivitou od 1.1.2002. Zriaďovateľom školy je Obec Rohovce. Nedeliteľnou súčasťou školy je aj zariadenie školského stravovania a školský klub detí. Škola sa nachádza v obci vo veľmi peknom prostredí. Výchovno-vzdelávací proces prebieha v 9 triedach. Máme vytvorené 2 skupiny v školskom klube detí. Vyučovanie prebieha v jednej budove. Máme vytvorené štyri odborné učebne: pre vyučovanie biológie a chémie, fyziky, informatiky a učebňu cudzieho jazyka. K budove patrí veľký dvor so športovými ihriskami na futbal, hádzaná, volejbal a basketbal. Vedľa školy je aj telocvičňa.
Počet tried: 9
Počet oddelení v ŠKD: 2
Základná škola s vyučovacím jazykom maďarským v Rohovciach je školským obvodom. Žiaci k nám dochádzajú aj z okolitých obcí, a to: Trnávka, Báč, Kyselica, Macov, Mliečno. Žiaci z Blatnej na Ostrove len od 5. ročníka a žiaci z Mliečnej len od 6. ročníka, nakoľko v týchto obciach sa nachádza základná škola pre 1. stupeň.
Každé dieťa, ktoré k nám nastúpi do školy navštevovalo materskú školu.
Filozofia
Nič nie je prirodzenejšie, ako keď žiak dostáva informácie práve v materinskom jazyku, ktorému najlepšie rozumie. Ďalej sme presvedčení, že vzdelávanie sa má byť prirodzený proces úzko spojené zo skúsenosťami.
Najdôležitejším faktorom vo výchovno-vzdelávacom procese je dieťa. Všetci učitelia pracujú so žiakmi tak, aby prispeli ku komplexnému rozvoju osobnosti žiaka, a tak zvýšili morálne, citové, estetické, pracovné a telesné schopnosti všetkých žiakov. Systematickú a cieľavedomú pozornosť venujeme problematike obsahu výchovy a vzdelávania so zameraním na mravnú výchovu žiakov. Výchova je zameraná na účinnejšie formovanie osobnosti žiakov a ovplyvňovanie mravného vedomia pri potláčaní negatívnych javov, na oboznamovanie žiakov s problematikou verejného života, s pozitívnymi príkladmi a s výsledkami boja s kriminalitou a s inými protispoločenskými javmi. V tejto oblasti spolupracujeme s rodičmi, dôraz kladieme na osvetové pôsobenie pedagógov a na aktivizáciu rodičov v problematike prevencie pred negatívnymi javmi, na zvýšenie starostlivosti rodičov o záujmy detí a na vytváranie podmienok pre aktívne využívanie voľného času detí. V tejto oblasti úspešne využívame vzdelávacie poukazy. Deti dnes nie sú agresívnejšie, ako v minulosti, ale musia sa zápasiť oveľa viacerými vplyvmi, ktoré niekedy zo subjektívnych ale aj objektívnych dôvodov ne sú schopní strebávať. Preto má škola vedľa rodiny veľmi dôležitú úlohu vo výchovnom procese v 21. storočí. Sme presvedčení, že sa nám darí problémy zvládnuť. Preto stále hľadáme nové spôsoby, ako riešiť tento celospoločenský problém v priestoroch školy. Treba dať deťom šancu na sebarealizáciu, aby o svojich veciach mali možnosť rozhodovať. Nepodporujeme stále trestanie detí, ale snažíme sa im venovať, podporovať v nich pozitívne správanie. Povzbudzujeme deti k spolupráci a empatií a učíme ich riešiť konflikty iným spôsobom ako bitkou či nadávkami. Rozširujeme pozitívnu motiváciu pre žiakov v školskom poriadku.
Veľmi dôležitou zložkou výchovy je environmentálna výchova žiakov. Vedieme žiakov k tomu, aby mali prírodu radi, spoznávali ju, radi do nej chodili, vážili si ju a ochraňovali. Ich estetické cítenie sa rozvíja na pochopení významu kultúrnych pamiatok a nevyhnutnosti ochrany zdravia a životného prostredia. Snažíme sa vyvarovať verbálneho vyučovania, spájame učivo so životom, vychovávame žiakov na samostatnosť, na tvorivé a bádateľské myslenie. Podporujeme samostatnú prácu žiakov, kde je ale stále potrebné hľadať nové prístupy a metódy. Učíme ich pracovať s učebnicou, ako aj ostatnou literatúrou. Podporujeme ich pri hľadaní poznatkov aj z iných dostupných zdrojov. Učíme ich zbierať informácie a spracovávať tieto informácie. Skvalitníme integráciu jednotlivých predmetov v ročníkoch 1-4. Zmeny v spoločnosti ako aj v technickom živote nás motivujú, aby sme našich žiakov pripravili do života tak, aby v plnej miere mohli uplatňovať vedomosti, ktoré získali na našej škole. Chceme aby naši žiaci ovládali rôzne zručnosti a získali návyky v oblasti fyzickej práce. Pre všetkých žiakov zabezpečíme prácu s počítačom.
Považujeme za najdôležitejšie, aby žiaci vedeli komunikovať, správne sa vyjadrovať, a aby ich písomné prejavy boli aj z gramatického, ako aj estetického hľadiska na požadovanej úrovni. Podporujeme čítanie s porozumením. Usmerňujeme žiakov, aby viac čítali. Oboznamujeme žiakov s odporúčanou literatúrou. Máme dostatok publikácií v žiackej knižnici. Snažíme sa pútavou formou dosiahnuť, aby žiaci navštevovali knižnicu, aby si čítaním obohacovali slovnú zásobu. Sme presvedčení, že tieto ciele v rámci zvýšených hodín dosiahneme. Organizujeme rôzne kultúrne podujatia, súťaže.
Matematická kompetencia je schopnosť rozvíjať a používať matematické myslenie na riešenie rôznych problémov v každodenných situáciách. Vychádzajúc z dobrých numerických znalostí sa dôraz kladie na postup a aktivitu, ako aj na vedomosti. Matematická kompetencia zahŕňa na rôznych stupňoch schopnosť a ochotu používať matematické modely myslenia (logické a priestorové myslenie) a prezentácie (vzorce, modely, diagramy, grafy, tabuľky). Potrebné vedomosti z matematiky zahŕňajú dobré vedomosti o počtoch, mierkach a štruktúrach, základné operácie a základné matematické prezentácie, chápanie matematických termínov a konceptov a povedomie o otázkach, na ktoré matematika ponúka odpovede. Jednotlivec by mal mať zručnosti na uplatňovanie základných matematických princípov a postupov v každodennom kontexte doma a v práci a na chápanie a hodnotenie sledu argumentov. Jednotlivec by mal byť schopný myslieť matematicky, chápať matematický dôkaz, komunikovať v matematickom jazyku a používať vhodné pomôcky. Pozitívny postoj v matematike je založený na rešpektovaní pravdy a na ochote hľadať príčiny a posudzovať ich platnosť.
Na škole vyučujeme anglický jazyk od 2. ročníka. Čítanie, písanie a správne vyjadrovanie sledujeme, hodnotíme a robíme korekcie nielen na hodinách jazykových, ale aj na ostatných vyučovacích hodinách. Pravidelne organizujeme súťaže, kde naši žiaci dosahujú veľmi dobré výsledky: Recitačná súťaž v prednese poézie a prózy Attilu Józsefa.
Veľký dôraz kladieme na vyučovanie slovenského jazyka. Naše deti žijú v prostredí, kde škola má prvoradú úlohu naučiť žiakov po slovensky. Predovšetkým pestujeme u žiakov komunikatívnu stránku jazyka, t.j. schopnosť porozumieť a produkovať jazykový prejav.
Osobitnú pozornosť venujeme kvalite vyučovania predmetu slovenský jazyk a slovenská literatúra a výchove k národnému povedomiu a štátnosti, ďalej vlasteneckej výchove, výchove k rodnej zemi, ako aj pokojnému spolunažívaniu národov a národností. Na hodinách slovenského jazyka podporujeme počúvanie s porozumením. Vychovávame žiakov na dodržiavanie medziľudských vzťahov. Zvýšenú pozornosť venujeme výchove k manželstvu a rodičovstvu, kde máme dobre rozpracované aktivity. Máme koordinátorku pre túto oblasť. Veľký dôraz kladieme na oboznámenie žiakov s históriou národa, vlastnej obce, regiónu a školy.
Často sa zaoberáme vnútorným režimom školy. Učíme žiakov ceniť si školský majetok. Podchytávame žiakov zo sociálne slabšieho prostredia, spolupracujeme s obecnými úradmi a Obvodným úradom sociálnych vecí a rodiny v Dunajskej Strede a spoločne riešime akútne problémy. Naučíme žiakov rozlišovať hodnoty a krásy prírody a umenia. Organizujeme vianočné slávnosti, maškarný ples, deň detí, deň rodiny, deň matiek atď. Uskutočňujeme návštevu divadelných predstavení. Organizujeme výlety (školské, triedne), výstavu vlastných prác ako aj výstavu kníh s predajom. Naši žiaci vystupujú na kultúrnych podujatiach v obci.
Uskutočňujeme mnohostranný rozvoj detského organizmu. Zvýšenú pozornosť venujeme prevencii drogových závislostí. Máme vyškolenú učiteľku na prevenciu drogových závislostí, ktorá sústavne spolupracuje so žiakmi, s učiteľmi a s rodičmi. V tejto oblasti spolupracujeme aj prostredníctvom výchovného poradcu s pedagogicko-psychologickou poradňou.
Pomocou výchovného poradcu a triednych učiteľov informujeme žiakov a ich rodičov o možnostiach ďalšieho štúdia na stredných školách a pripravujeme žiakov na prijímacie skúšky. Uskutočníme pre rodičov žiakov stretnutie, kde ich informujeme o možnostiach ďalšieho štúdia. Navštívime vybrané stredné školy, kde sa hlásia naši žiaci na ďalšie štúdium.
Vzdelanie získa žiak úspešným absolvovaním všeobecnovzdelávacieho programu prvého stupňa základnej školy. Dokladom o získanom vzdelaní je vysvedčenie. Absolvent programu plynule pokračuje na nadväzujúcom stupni nižšieho sekundárneho vzdelávania. Absolvent prvého stupňa by mal
Predpokladom dosiahnutia cieľov vzdelávania je zaistenie kontinuity a plynulého prechodu z I. stupňa na II. stupeň. Absolvent našej školy by mal
Značná časť mládeže opúšťa školy s vedomosťami, zručnosťami, schopnosťami, postojmi, ktoré nie sú dostatočne využiteľné na trhu práce a táto časť mládeže rozširuje rady nezamestnaných občanov.
Zamestnávatelia hľadajú takých mladých ľudí, ktorí ovládajú cudzie jazyky, majú zručnosti pri používaní počítačov a sú schopní a ochotní permanentne sa vzdelávať. Preto je veľmi dôležité, aby sme neposkytovali hotové fakty a informácie, ale aby sme nacvičovali rôzne postupy pri riešení problémov. Naučme žiakov získavať informácie, triediť tieto informácie, spracovávať ich a vyhodnocovať.
Vychovávame žiakov na ochranu životného prostredia, na toleranciu. Sústredíme pozornosť na dieťa (schopnosti, záujmy, potreby) a z toho odvodzujeme , čo ho treba učiť. Spolu s učivom rozvíjame schopnosti, záujmy a najmä tvorivosť. Učivo nebude cieľom, ale prostriedkom rozvoja žiaka. Učebné plány a osnovy prispôsobíme na osobitosti žiakov a triedy. Vo vyučovacom procese používame rôzne vyučovacie metódy, ako hry, dramatizácie, metódy rozvíjajúce tvorivosť, využívame spontánnosť a nápaditosť žiakov, písanie projektov, blokové vyučovanie, vyučovanie v prírode.
Na hodinách kladieme dôraz na aktivitu a spoluprácu žiakov, vychádzame zo záujmov, podporujeme spoluprácu s inými žiakmi a nápaditosť žiakov. Ako zdroj nových vedomostí využívame okrem učebníc aj inú literatúru, samostatné práce žiakov, experimentovanie, internet.
V hodnotení žiakov využívame klasifikáciu ale veľký dôraz kladieme pritom na povzbudenie žiakov, na pozitívnu motiváciu. V zostavovaní rozvrhu berieme do úvahy psychohygienické zásady. Záujmy žiakov podporujeme celým priebehom výchovno-vzdelávacieho procesu. Zabezpečíme širokú škálu krúžkov a školský klub detí. Intenzívne spolupracujeme aj s rodičmi.
Dôraz kladieme na estetiku prostredia, aby škola a triedy pripomínali domov žiakov, útulné miesto na vzdelávanie. Na výmenu skúseností spolupracujeme s inými školami a inštitúciami.
Cieľavedome budujeme imidž školy. V tomto procese veľmi dôležitú, ba nenahraditeľnú úlohu má osobnosť učiteľa. Iba on môže vzbudiť záujem, získať váhajúcich a doviesť žiakov k úspechom.
Ďalším článkom tohto procesu je výchovný poradca, ktorý vykonáva koordinačnú, koncepčno-plánovaciu, informačnú, odborno-metodickú, diagnostickú, vyhodnocovaciu a prieskumnú činnosť. Nemenej dôležitú úlohu majú predmetové komisie a metodické združenia, pretože sa spolupodieľajú na plnení cieľov a úloh školy. Okrem metodickej funkcie plnia ešte funkciu kontrolnú, materiálno-organizačnú a usmerňovaciu.
Dáme rovnakú šancu všetkým žiakom (talentovaní, zaostávajúci, žiaci zo sociálne slabšieho prostredia). V práci pokračujeme v oblastiach: výchova k manželstvu a rodičovstvu, environmentálna výchova, výchova k prevencií drogových a iných závislostí ako aj ďalšie prierezové témy, ktoré uplatňujeme ako integrovanú súčasť vzdelávacieho obsahu oblastí vzdelávania a vhodných vyučovacích predmetov. Hľadáme možnosti, ako optimálne vybrať a usporiadať obsah vzdelávania tak, aby žiakom poskytol širokú škálu vedomostí, v súlade pedagogicko-didaktickými, psychologickými a ďalšími požiadavkami tak, aby im osvojené vedomosti umožnili uplatniť sa v budúcom živote. Toto uplatnenie nechápeme iba ako disponovanie vedomosťami, ale presadenie sa v konkurencii, uplatnenie sa na trhu práce, prispôsobovanie meniacim sa podmienkam, schopnosť rekvalifikácie. Vychovávame žiakov, ktorí budú schopní sa udržať v trhovej ekonomike, ktorí budú žiť v harmónií so svojím prostredím, ktorí preferujú humánne hodnoty, ktorí majú radi, uchovávajú a zveľaďujú hodnoty predkov, a ktorí si ctia iné kultúrne a národné bohatstvá. Pravidelne vyhodnocujeme minimálne aspoň raz štvrťročne pred žiakmi predchádzajúce obdobie (úspechy a nedostatky).
Máme upravené chodby s kvetinovou výzdobou, nástenky na rôzne témy, ako environmentálna výchova, rozmiestňovanie žiakov. Je tu umiestnená aj Tabuľa cti za predchádzajúci školský rok ako aj fotodokumentácia rôznych programov, udalostí z predchádzajúceho školského roka. Sú vystavené detské práce a práce ŠKD. Máme pekný park, veľký dvor, kde žiaci môžu stráviť svoj voľný čas a čas prestávok. Na škole je dobrá pracovná a priateľská atmosféra.
Pravidelne aktualizujeme našu webovú stránku a propagujeme naše výsledky. Veľký dôraz kladieme na zápis prvákov ako aj na rozlúčku so žiakmi – deviatakmi.
Preferujeme multikultúralnú výchovu ako prostriedok na výchovu k vlastenectvu a lásku k rodnej zemi.
Po | Ut | St | Št | Pia | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Slnko vychádza:6:15
Slnko zapadá:19:20